Mei 2012: Purcell, The Fairy Queen

• Ard Verkerke – tenor
  • Jan Douwes- bas
  • Debbie Haring- vertelster
  • Annemieke van Zuylen, Sybille Bentvelsen, Isabel Arends en Teun Struis – koorsolisten

Orkest

• Begeleidingsorkest Vivace

Dirigent

• Koos van Beurden

purcell

The Fairy-Queen (Z.629) is een dramatische of semi-opera van Henry Purcell, een genre waarin muziek wordt afgewisseld met gesproken tekst. Dergelijke opera’s werden Restoration Spectaculars genoemd. Deze waren zeer populair aan het eind van de 17e eeuw in Engeland. Dit kwam door het vele kunst- en vliegwerk en met verwijzing naar de periode waarin zij ontstonden, namelijk na de restauratie van het koningschap in 1660.

The Fairy-Queen werd voor het eerst opgevoerd op 2 mei 1692 in het Queen’s Theatre, Dorset Garden in Londen, door het gezelschap ‘The United Company’. Het libretto is een anonieme bewerking van William Shakespeares huwelijkskomedie A Midsummer Night’s Dream. De vermoedelijke tekstschrijver of althans mede-tekstschrijver is Thomas Betterton, acteur-directeur van het Dorset Garden Theatre met wie Purcell vaak samenwerkte. Deze aanname is gebaseerd op een analyse van Bettertons toneelaanwijzingen. Samenwerking tussen meerdere toneelschrijvers is ook mogelijk. De choreografie voor de dansen werd verzorgd door Josias Priest, die tevens had meegewerkt aan Dioclesian en King Arthur en betrokken was bij Dido and Aeneas. Purcell heeft geen teksten van Shakespeare getoonzet; in plaats daarvan componeerde hij muziek voor korte ‘masques’ in elk bedrijf behalve het eerste. Deze masques waren spectaculaire, vaak allegorische muziek- en dansfantasieën, die hun oorsprong hadden aan het hof van de Tudor-vorsten.